Hankkeen nimi: EKOLOGISESTI ÄLYKÄS KOULU
Hankkeen URL-osoite:
https://ecosmartschools.eu/

Ympäristöä säästävät koulut

Hankkeessamme yhdistetään termit teknologia, ekologia ja energiansäästö lähestymistavasta toimintaan.

Vuonna 2020 Euroopalla on edessään ennennäkemättömän laajoja ja kiireellisiä ympäristöhaasteita. Vaikka EU:n ympäristö- ja ilmastopolitiikasta on viime vuosikymmeninä koitunut hyötyä, Euroopalla on edelleen ongelmia esimerkiksi resurssien käytössä, korkeassa energiankulutuksessa, ilmastonmuutoksen vaikutuksissa sekä terveyteen ja hyvinvointiin kohdistuvissa ympäristöriskeissä. Erityisesti koulujen energiankäyttö nousee korkealle tasolle, kun koko maassa käytetään yli $ 8 miljardia euroa energiaan. 28 EU- ja ECC-maassa kotitaloudet ovat osoittaneet vähäistä tietoisuutta niin sanotusta sähköisestä jätteestä, sillä jokainen henkilö tuottaa 20 kiloa sähköistä jätettä vuodessa, ja vain 35% siitä kierrätetään.

EU:n komissio esitteli hiljattain Euroopan vihreän sopimuksen, joka on kunnianhimoinen toimenpidepaketti, jonka pitäisi antaa eurooppalaisille mahdollisuus hyötyä kestävästä vihreästä siirtymästä, ja se edustaa myös EU:n uutta kasvustrategiaa, johon sisältyy resurssi- ja energiatehokkuuden edistäminen, peruspalvelujen saatavuuden takaaminen ja elämänlaadun parantaminen kaikille.UNESCO on myös julkaissut, että luodakseen kestävämmän maailman ja sitoutuakseen kestävään kehitykseen liittyviin asioihin yksilöiden on ryhdyttävä kestävän kehityksen muutoksentekijöiksi (4. maailmanlaajuinen raportti, UNESCO). Tätä varten meidän on alettava kehittää taitoja, jotka liittyvät täysin ympäristönsuojelun, ilmastonmuutoksen ja vastuullisen kulutuksen sosiaalisiin ulottuvuuksiin. Siksi koulujen oppimiskäytännöillä ja opetussuunnitelmilla on suuri merkitys sekä oppilaille että heidän opettajilleen. Mutta kun näitä opetussuunnitelmia tarkastellaan, huomataan, että lukiolaisille ei ole tarjolla kurssisisältöä eikä oppimateriaalia (myös koulun ulkopuolella), jotta he ymmärtäisivät energiatehokkuuden (ei teoreettisia vaan todellisia tapauksia) ja toimia opetussuunnitelman rajojen ulkopuolella. EU:n raporteissa korostetaan usein kouluopetuksen merkitystä puhtaan ja kestävän ympäristön luomisessa. On väistämätöntä muuttua kouluiksi, jotka tuottavat itse energiansa, kierrättävät puhtaan ja kestävän ympäristön akselilla, valvovat jätteitään ja toteuttavat energiansäästötoimia.

Saadakseen vaadittavan pätevyyden ja kehittääkseen käytännönläheisiä harjoituksia ja oppimateriaaleja oppilaat ja opettajat tarvitsevat pohjimmiltaan kriittistä ajattelua, luovuutta, tutkimukseen perustuvaa ajattelua ja laskennallista ajattelua "tosielämän" STEAM-kontekstissa. Lukio-opiskelijat oppivat kouluissa teoreettisia aiheita, jotka eivät ole alakohtaisia, minkä vuoksi he eivät voi osallistua käytäntöihin, jotka yhdistävät STEAM-tieteenaloja. Tämä tilanne aiheuttaa sen, että koulut, opettajat ja opiskelijat eivät pysty täyttämään tarpeita ja EU:n tavoitteita. Kuten ET 2020 -työryhmissä ja EU:n koulutuspolitiikassa on todettu, STEAMin integroitu lähestymistapa auttaa näitä taitoja konkretisoitumaan ja kytkeytymään reaalimaailmaan. Hankkeessa tuotetaankin joukko STEAM-pohjaisia alakohtaisia oppimateriaaleja ja -paketteja, jotka on tuotettu maker-spaces -tiloissa ekologisesti älykkäiden koulujen yhteydessä. Paketteihin ja resursseihin sisältyy kokeellista oppimista maker-space-laboratorioissa, ja ne perustuvat projektipohjaisen oppimisen pedagogiseen periaatteeseen. STEAM-pohjainen oppiminen on osoittanut, että opettajilla ja oppilailla on mahdollisuuksia oppia keskittymällä ECO-SMART-koulun ongelmiin, joilla on reaalimaailman sovelluksia. Oppilaiden mahdollisuus käytännönläheisiin ratkaisuihin rikastuttaa ja kehittää heidän korkeamman asteen ajattelutaitojaan.

Näin ollen Eco-Smart-hanke on tuottanut hyvin laadittuja ja häiritseviä viittä älyllistä tuotosta katalysaattorina, 1 LTT-toiminta, jolla luodaan todellinen oppimiskokemus helpottamalla maker-laboratorioita sekä oppilaille että STEAM-opettajille, jotka oppivat tekemään prototyyppejä maker-tiloissa luodakseen omia sarjojaan kouluihinsa,6 kerrannaisvaikutteista tapahtumaa, joilla levitetään tietoa ja tiedotetaan kohderyhmille, jotka ovat saaneet tietoa ja hyötyneet hankkeesta, sekä hankkeen sisäisen hallinnoinnin tuotokset ja tulokset, jotka johtavat tavallisten koulujen siirtymiseen Eco-smart-kouluiksi.