Hankkeen nimi: DigitALL SCHOOLS
Hankkeen URL-osoite: https://digitallschools.com/
Tietotekniikka on muuttanut epävirallisen ja arkioppimisen mahdollisuuksia. Verkko-oppimisympäristöissä oppijoilla on nyt käytettävissään erilaisia oppimisresursseja, joita täydennetään konkreettisilla artefakteilla, kuten visualisoinneilla ja simulaatioilla, jotka liittyvät läheisemmin heidän reaalimaailman kokemuksiinsa, sekä verkostoitumisen tarjoamalla rikkaalla sosiaalisella kontekstilla. Digitaalinen oppiminen voidaan integroida oppijan jokapäiväiseen elämään paremmin kuin koskaan aiemmin. Kuten Unescon opettajien tieto- ja viestintäteknisen osaamisen viitekehyksessä todetaan, sen keskeinen haaste on opettajan roolin ymmärtäminen tilanteissa, joissa oppijoilla on suuri vapaus toimia aktiivisesti, ja erityisesti se, miten heidän oppimistaan ohjataan ja arvioidaan.
Hankkeemme päätavoitteena on edistää approite-oppimisvälineiden käyttöä uutena käytäntönä, joka lupaa integroida ja yhdenmukaistaa etäopiskelua ja digitaalista oppimista koskevia kaksoisnäkemyksiä. Seuraavat tavoitteet ovat:
- opettajien digitaalisten taitojen kehittäminen (tieto- ja tietotekninen osaaminen, digitaalisen sisällön luominen, viestintä ja yhteistyö, turvallisuus ja ongelmanratkaisu).
- tarjota opettajille digitaalista sisältöä kehittäviä LTT- ja e-Learning-kursseja.
- opettajat käyttävät asianmukaisia teknologiavälineitä arviointiin/kontekstin luomiseen/yhteistyöhön.
- käyttämään tehokkaita strategioita verkko- ja/tai yhdistelmä-/hybridioppimisympäristöissä tapahtuvaan opetukseen.
- käyttää teknologiaa opetuksen eriyttämiseen erilaisten oppimistarpeiden täyttämiseksi.
- Digitaalisen koulutuspolitiikan luominen oppilaitoksissamme.
Hankkeemme on osa laajempaa hanketta, joka ei kuulu Erasmus+ -ohjelman piiriin, mutta joka on linjassa yhden Euroopan komission digitaalisen strategian motivoivan tavoitteen kanssa, joka koskee digitaaliteknologian parasta mahdollista hyödyntämistä ja työskentelyä sopusoinnussa jäsenvaltioiden kanssa.DigitALL Schools -hankkeen raportit heijastavat oppilaiden, opettajien, rehtoreiden ja piirien hallintoviranomaisten näkemyksiä digitaalisista oppimisvälineistä. Digitaalisten välineiden vaikutuksen kouluissa parhaiten tuntevien tahojen näkökulmien mukaan ottaminen voi tuoda tärkeää selkeyttä niille, jotka pyrkivät kehittämään uusia ja innovatiivisia tapoja auttaa opettajia opettamaan ja oppilaita oppimaan. Hankkeessamme selvitetään digitaalisten opetusvälineiden nykyistä saatavuutta, digitaalisten oppimisvälineiden valinta- ja hankintakriteerejä, käsityksiä digitaalisten oppimisvälineiden arvosta ja hyödyllisyydestä sekä käsityksiä digitaalisten oppimisvälineiden tehokkuudesta.